Nieuwsbrief 2024-11
/sites/default/files/Nieuwsbrief%202024.11.pdf
Profit & Tax wordt Profit Partners
Innovatie is belangrijk voor elke ondernemer en daarom wordt Profit & Tax vanaf 1 januari 2025: Profit Partners. Onze vaste medewerker Alessio waagt zich aan een nieuw hoofdstuk in zijn carrière en zal medevennoot worden. Wim en Alessio hebben van die gelegenheid ook gebruik gemaakt om de naam te veranderen in iets dat beter past bij wat ze willen betekenen en daaruit is Profit Partners ontstaan. Onze nieuwe website is al gelanceerd en die kan u hier terugvinden: https://www.profit-partners.be.
Uiteraard blijven we bezig met boekhouding en fiscaliteit. Dat aspect zal ons nooit los laten en blijft onmisbaar in onze taak als accountant. Alleen willen we nog meer een heuse “partner” zijn. Want veel ondernemers lijken steeds sterker geïnteresseerd in hun resultaat en willen dat veel korter opvolgen. Iets wat we trouwens alleen maar aanmoedigen. We zien wel dat er nog veel ondernemers te veel tijd steken in hun administratie. Er blijven vaak heel wat mogelijkheden onbenut waardoor er voor vele partijen best wat tijdswinst kan gerealiseerd worden. Denk maar aan batchbetalingen: veel ondernemers betalen hun facturen overschrijving per overschrijving terwijl er ook elke week een betaalbestand uit het boekhoudprogramma kan worden gehaald om al die facturen in één keer te betalen. Doe dus gerust een beroep op onze ervaring op dat vlak zodat u zich kan concentreren op uw resultaat.
Een ander aspect waar Profit Partners nog meer op zal inzetten: digitalisatie. Daardoor zullen we ons nog beter kunnen concentreren op het geven van fiscaal advies. Die hogere digitalisatie zal nodig zijn door de verplichte elektronische facturatie die in voege treedt vanaf 01/01/ 2026.
Die verplichte elektronische facturatie brengt natuurlijk kosten met zich mee. Daarom willen we klanten aanbieden om over te schakelen naar een vast maandelijks forfait in plaats van facturatie op uurtarief. In dat vast maandelijks forfait zit dan meteen de kost voor de software om elektronische facturen te maken inbegrepen. Wij zorgen er dan voor dat u toegang krijgt tot de nodige programma’s en met een gerust hart de overstap kunt maken naar de verplichte elektronische facturatie. Dat forfait komen we u in de loop van de maand voorstellen.
Elektronische facturatie - Peppol
De verplichte elektronische facturatie geldt enkel voor facturen tussen ondernemers onderling (“B2B”), behoudens enkele uitzonderingen, en dus niet voor facturen aan particulieren (“B2C”). De verplichting tot elektronische facturatie geldt in België al vanaf 2026 en zal voor veel ondernemers tot zware technologische aanpassingen leiden.
Vaak wordt “Peppol” in één adem genoemd met die elektronische facturatie. Nochtans is het niet verplicht om het Peppol netwerk te gebruiken voor de elektronische factuur. Om praktische redenen zal dat echter voor haast iedereen wel aan te raden zijn. Want vergeet niet dat u zowel digitale facturen moet kunnen versturen als ontvangen. Dus zelfs al hebt u enkel particuliere klanten, dan bent u niet verlost van deze verplichting.
Onderschat de implicaties van deze verplichting niet. Velen zijn ervan overtuigd dat er niets verandert aangezien ze hun facturen in pdf-formaat versturen naar hun klanten. Maar dat is dus zeker niet wat hiermee bedoeld wordt, al mag de pdf-factuur nog altijd mee verstuurd worden. Een elektronische factuur moet opgesteld zijn in een gestructureerd formaat en dus in computertaal. In de meeste software wordt daarvoor het xml-formaat gebruikt. In elk geval wordt het dus stilaan tijd om afscheid te nemen van facturatie via Word of Excel. Als u al gebruik maakt van bepaalde software dan kan u hier vinden of die software compatibel is met Peppol. Vergeet u dan niet tijdig te registreren wanneer u denkt klaar te zijn voor deze revolutie.
Ook niet te versmaden: wilt u als zelfstandige de btw aftrekken die vermeld is op uw inkomende business-facturen, dan kunt u dat vanaf 1 januari 2026 enkel doen op basis van de ontvangen gestructureerde elektronische facturen die alle verplichte vermeldingen bevatten (art. 5, § 1, KB nr. 1 van 29/12/1992). Om een deel van de kosten aan te geven die vermeld zijn op uw privéfacturen dan kan dat met de ontvangen papieren of elektronische facturen. Als pleister op de wonde is de investeringsaftrek voor digitale investeringen opgetrokken van 10% tot 20% in 2025. En er is van 2024 tot 2027 een verhoogde kostenaftrek van 120% voor software en advies naar aanleiding van elektronische facturatie bij kleine ondernemingen.
Onze nieuwsbrieven geven een stand van zaken weer en zijn louter informatief. Deze informatie mag niet als juridisch of fiscaal advies of advies van om het even welke aard worden beschouwd.
Behoedzaamheid is aangewezen bij de interpretatie en de toepassing van de verstrekte informatie, onder meer vanwege de frequente wijziging van de juridische en fiscale wetgeving in deze materie.