Nieuwsbrief 2020-03
/sites/default/files/nieuwsbrief%202020.03.pdf
Coronavirus COVID-19: Steunmaatregelen
Waarschijnlijk is dit de zoveelste communicatie die u leest over het Coronavirus dat de wereld rampzalig heeft getroffen, maar we proberen hier toch de belangrijkste en meest betrouwbare informatie te bezorgen. Voor de vele geruchten en doemscenario’s verwijzen we naar Facebook maar daar komen wij niet verder mee.
Gezondheid blijft het belangrijkste en dus is de FOD Volksgezondheid een aparte website opgestart gewijd aan het “Coronavirus COVID-19”. Die krijgt regelmatig een update en er staan ook aanbevelingen voor bedrijven. Op dat vlak probeert ook Unizo een praktisch overzicht te bieden. Spijtig genoeg blijft het voor enkele sectoren moeilijk in te schatten hoe er met de getroffen maatregelen moet omgegaan worden.
De belangrijkste steunmaatregel is de “corona hinderpremie”. Die bedraagt 4.000 euro voor bedrijven die verplicht volledig moeten sluiten door de coronamaatregelen en 2.000 euro voor bedrijven die enkel in het weekend moeten sluiten. Net zoals de al bestaande hinderpremie (bvb. bij wegenwerken) zal de procedure voor de aanvraag verlopen via VLAIO. Hoewel gisteren in de media te horen en lezen was dat er al 31.000 bedrijven een aanvraag voor steun hadden ingediend, zal de applicatie pas eind deze week beschikbaar zijn. De aanvragen waarvan sprake zouden gaan over automatische registraties door de overheid zelf. Hier kan u zich aanmelden om door VLAIO op de hoogte gehouden te worden maar voorlopig krijgt u de melding hieronder te lezen. Daarnaast zijn er enkele andere initiatieven lopende waarvoor we verwijzen naar de website van VLAIO.
Ook VOKA heeft een webpagina met een vrij uitgebreid overzicht aan mogelijke bestaande en nieuwe steunmaatregelen verzameld. Omdat de situaties bij onze klanten zo veelzijdig zijn (hoofdberoep, bijberoep, eenmanszaak, vennootschap, zaakvoerder, VZW) kunnen we iedereen onmogelijk op korte tijd individueel contacteren om deze te bespreken. Heel wat zaken zijn te regelen met de sociale verzekeringsfondsen: de contactgegevens van de meeste vindt u in deze lijst. Het al bestaande overbruggingsrecht is er daar eentje van en daarvoor zijn de voorwaarden nu flexibeler. Uiteraard mag u hieromtrent zelf contact met ons opnemen: waar dat mogelijk is, proberen we te helpen.
Wat betreft heel wat administratieve aangiftes en betalingen (BTW, bedrijfsvoorheffing, personenbelasting en vennootschapsbelasting) zijn er al automatische uitstellen verleend. Een overzicht daarvan vindt u hier. Voor de aangiftes hebben wij voorlopig besloten om die zoals gewoonlijk toch tijdig in te dienen.
Hoewel deze nieuwsbrief op vele punten ongetwijfeld onvolledig zal zijn, wilden we niet langer wachten om deze informatie alvast mee te delen. Vooral aan zij die hierdoor een faillissement niet meer kunnen afwenden: veel moed en sterkte … u bent zeker niet alleen.
Onze nieuwsbrieven geven een stand van zaken weer en zijn louter informatief. Deze informatie mag niet als juridisch of fiscaal advies of advies van om het even welke aard worden beschouwd.